Fakta om bilar

En bil, autocar, motor bil eller bil är en hjulförsedda fordon används för att transportera passagerare, som också bär sin egen motor eller motor. De flesta definitioner av begreppet anger att bilar är utformade för att köra på vägarna, med sittplatser för 8 personer, vanligtvis har fyra hjul och konstruerade huvudsakligen för transport av människor i stället för varor.[]

Termen motorbil har också använts i samband med elektrifierad järnvägssystem betecknar en bil som fungerar som ett litet lok men ger också utrymme för passagerare och bagage. Dessa lokomotiv bilar användes ofta på förorts linjer av både stadståg och intercity railroad system.[]

Det uppskattades 2010 som antalet bilar hade stigit till över 1 miljard fordon, med 500 miljoner nådde 1986.[] Siffrorna ökar snabbt, särskilt i Kina och Indien.[]

Ordet bil kommer via den franska bil från det antika grekiska ordet (autós, “jaget”) och den latinska mobilis (“Lös”); vilket innebär att ett fordon som rör sig själv. Alternativa namn bilen tros kommer från det latinska ordet carrus eller carrum (“hjulförsedda fordon”), eller mitten engelska ordet carre (“Kundvagn”) (från gamla norr franska), i sin tur dessa sägs ha sitt ursprung från galliska ordet karros (en galliska vagn).

Bilens historia

Den första fungerande ångdrivna fordon utformades – och eventuellt byggdes – av Ferdinand Verbiest, flamländsk ledamot av en jesuitisk mission i Kina omkring 1672. Det var 65 cm lång skala modell leksak för den kinesiska kejsaren, det inte gick att utföra en förare eller en passagerare.[][][] Det är inte känt om Verbiests modellen byggdes någonsin.

Nicolas-Joseph Cugnot krediteras allmänt med att bygga den första fullskaliga, självgående mekaniska fordon eller bil omkring 1769; han skapade en steam-powered trehjuling.[] Han konstruerade också två ånga traktorer för den franska armén, varav en finns bevarad i den franska nationella konservatoriet i konst och hantverk.[] Hans uppfinningar var dock handikapp av problem med vattenförsörjning och bibehålla ånga trycket.[] År 1801, Richard Trevithick byggde och visat sin blåsa Devil väg lokomotiv, som många tros vara den första demonstrationen av steam-powered vägfordon. Det gick inte att upprätthålla tillräcklig ånga trycket under långa perioder, och var lite praktisk nytta.

1807 Nicéphore Niépce och hans bror Claude skapade förmodligen världens första förbränningsmotor som de kallade en Pyréolophore, men de valde att installera det i en båt på floden Saone i Frankrike.[] 1807 Schweiziska uppfinnaren François Isaac de Rivaz tillfälligtvis, utformat sin egen “de Rivaz förbränningsmotor” och använde det för att utveckla världens första fordonet att drivas av en sådan motor. Niépces’ Pyréolophore var drivs av en blandning av Lycopodium pulver (torkade sporer av växten Lycopodium), fint krossade kol damm och kåda som var blandad med olja, medan de Rivaz används en blandning av väte och syre.[] Varken design var mycket framgångsrik, vilket var fallet med andra, som Samuel Brown, Samuel Morey och Etienne Lenoir med hans hippomobile, som producerade fordon (vanligen anpassade vagnar eller vagnar) powered by klumpiga förbränningsmotorer.[]

I November 1881 visat fransk uppfinnare Gustave Trouvé en arbetande trehjuliga bil drivs med elektricitet vid den internationella utställningen i EL, Paris.[]

Även om flera andra tyska ingenjörer (inklusive Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach och Siegfried Marcus) arbetade med problemet vid ungefär samma tidpunkt, erkänns Karl Benz allmänt som uppfinnaren av den moderna bil.[]

Henry Ford
Henry Ford

1879 Beviljades Benz patent på sin första motor, som hade konstruerats 1878. Många av hans andra uppfinningar gjorde användning av förbränningsmotorn genomförbart för driver ett fordon. Hans första Motorwagen byggdes 1885 i Mannheim, Tyskland. Han fick patent på sin uppfinning i sin ansökan på 29 januari 1886 (under ledning av sin stora företag, Benz & Cie., som grundades år 1883). Benz började främjande av fordonet på 3 juli 1886, och cirka 25 Benz fordon såldes mellan 1888 och 1893, då hans första four-wheeler infördes med en modell som är avsedda för överkomliga priser. De var också utrustad med fyrtaktsmotorer av egen design. Emile Roger i Frankrike, redan producerar Benz motorer under licens, läggs nu Benz bil till hans linje av produkter. Eftersom Frankrike var mer öppet att de tidiga bilarna, var mer från början byggd och säljs i Frankrike genom Roger än Benz säljs i Tyskland. I augusti 1888 Bertha Benz, hustru till Karl Benz, åtog sig den första väg resan med bil, att bevisa road-worthiness av makens uppfinning.

1896, Benz utformade och patenterade den första-platta förbränningsmotor, kallas boxermotor. Under de sista åren av 1800-talet var Benz l

Massproduktion av bilar

Den storskaliga produktionen-line tillverkning av prisvärda bilar var debuterade av Ransom Olds 1902 vid hans Oldsmobile fabrik belägen i Lansing, Michigan och bygger på assembly line tekniker pionjärer av Marc Isambard Brunel Portsmouth Block sågverk, England 1802. Församlingen linjeformat massproduktion och utbytbara delar hade varit pionjärer i USA av Thomas Blanchard 1821, på Springfield Armory i Springfield, Massachusetts.[] Detta koncept utökades kraftigt av Henry Ford, början 1914.

Därmed kom Fords bilar utanför linjen i femton minuters intervall, mycket snabbare än tidigare metoder, ökad produktivitet åttafaldig (kräver 12,5-man-timmar innan, 1 timmar 33 minuter efter), medan mindre arbetskraft.[] Det var så lyckat, måla blev en flaskhals. Endast Japan svart skulle torka snabbt nog, tvingar företaget att släppa olika färger tillgängliga före 1914, tills snabb torkning Duco lack utvecklades 1926. Detta är källan till Fords apokryfiska kommentar, “någon färg så länge det är svart”.[] Kunde ett monteringsband arbetstagaren 1914 köpa en modell T med fyra månaders lön.[]

Fords komplexa säkerhetsförfaranden – särskilt tilldelar en viss plats i stället för att tillåta dem att flytta om varje arbetstagare – dramatiskt nedsatt den skada. Kombinationen av höga löner och hög effektivitet kallas “Fordism”, och denna har kopierats av de flesta stora industrier. Effektivitetsvinster från raden församlingen sammanföll också med ekonomiska uppgång i USA. Raden församlingen tvingade arbetarna att arbeta i en viss takt med mycket repetitiva rörelser vilket ledde till mer produktion per anställd medan andra länder använde mindre produktiva metoder.

I bilindustrin, dess framgång var dominerar, och spreds snabbt över hela världen ser grundandet av Ford Frankrike och Ford Storbritannien 1911, Ford Danmark 1923, Ford Tyskland 1925; 1921 var Citroen första inhemska europeiska tillverkaren att anta produktionsmetod. Snart företag hade med montering eller risken kommer bröt; genom 1930, hade 250 företag som gjorde inte försvunnit.[]

Utveckling av fordonstekniken var snabb, beror delvis på hundratals små tillverkare konkurrerar att vinna världens uppmärksamhet. Viktigaste utvecklingen med elektrisk tändning och elektriska self-starter (båda av Charles Kettering, för Cadillac Motor Company i 1910–1911), oberoende fjädring och fyrhjulig bromsar.

Sedan 1920-talet har nästan alla bilar massproducerade att uppfylla marknadens behov, så marknadsplaner ofta har influerat bil design. Det var Alfred P. Sloan som etablerat idén om olika gör bilar som tillverkas av ett företag, så att köpare kan “flytta” som deras förmögenheter förbättras.

Återspeglar den snabba förändringstakten, blir delad delar med varandra så att större produktionsvolym resulterade i lägre kostnader för varje prisklass. Till exempel på 1930-talet, LaSalles, säljs av Cadillac, billigare mekaniska delar används av Oldsmobile; på 1950-talet delade Chevrolet hood, dörrar, tak och fönster med Pontiac; av 1990-talet var corporate powertrains och delade plattformar (med utbytbara bromsar, fjädring och andra delar) vanliga. Trots det enda större beslutsfattare skulle ha råd med höga kostnader, och även företag med decennier av produktion, som Apperson, Cole, Dorris, Haynes eller Premier, kan inte hantera: vissa två hundra amerikanska biltillverkare finns 1920, endast 43 överlevde 1930, och med den stora depressionen, 1940, endast 17 av dem fanns kvar.[]

I Europa skulle mycket samma sak hända. Morris ställer in sin produktionslinje vid Cowley 1924 och snart outsold Ford, medan i början av 1923 att följa Fords praxis av vertikal integration, köpa Hotchkiss (motorer), Wrigley (växellåda) och Osberton (radiatorer), till exempel och konkurrenter, som Wolseley: 1925, Morris hade 41% av den totala brittiska bil produktionen. De flesta brittiska små-bil monteringsföretag från Abbey till Xtra hade gått. Citroen gjorde samma sak i Frankrike, kommer att bilar 1919; mellan dem och andra billiga bilar i svar som Renault’s 10CV och Peugeots 5CV, de produceras 550,000 bilar i 1925 och Mors och Hurtu kunde inte konkurrera.[] Tysklands första massa-tillverkade bilar, Opel 4PS Laubfrosch (lövgroda), kom ut raden vid Russelsheim 1924, snart gör Opel topp bil builder i Tyskland, med 37,5 procent av marknaden.[]

Vikt betydelse för bilen och bensinförbrukning

Vikten av en bil påverkar bränsleförbrukningen och prestanda, med mer vikt vilket resulterar i ökad bränsleförbrukning och minskade prestanda. Enligt en forskning som bedrivs av Julian Allwood av University of Cambridge, globala energianvändningen kan minskas kraftigt genom att använda lättare bilar och en genomsnittlig vikt på 500 kg har sagts vara väl uppnås.[]

I vissa tävlingar som Shell Eco Marathon uppnåtts genomsnittlig bil vikt 45 kg också.[][] Dessa bilar är endast singel-seaters (fortfarande omfattas av definitionen av en bil, även om 4-platser bilar är vanligare), men det visar ändå i stor grad i vilken bil vikter fortfarande kan minskas och den efterföljande lägre bränslen används (dvs. till en bränsleanvändning 2560 km/l).[2

Sittplatser och kroppen stil

De flesta bilar är utformade för flera passagerare, ofta med fyra eller fem sittplatser. Större bilar kan ofta bära sex, sju eller fler passagerare beroende på inre ordna platser. Sportbilar är ofta utformade med bara två platser och ibland tre platser. De olika behoven av passagerarkapaciteten och deras bagage har resulterat i en mängd olika organ stilar som passar personliga krav som sedan/saloon, halvkombi, Kombi/estate och allround fordon/minibuss.

Bränsle och framdrivning teknik

Medan väg trafik skador utgör den ledande orsaken i världen skada-relaterade dödsfall, [] deras popularitet undergräver denna statistik.

Mary Ward blev en av de första dokumenterade bil dödsfall 1869 i Parsonstown, Irland [] och Henry Bliss en av USA: s första fotgängare bil olyckor 1899 i New York City.[] Det finns nu standardtest för säkerheten i nya bilar, liksom i EuroNCAP och US NCAP tester, [] och försäkring industri-stödda tester av försäkringar Institute för Highway Safety (IIHS).[]

Kostnader och fördelar med bilar

Kostnader för bil användning, vilket kan inkludera kostnaden för: förvärvar fordonet, reparationer och underhåll, drivmedel, avskrivning, körtid, parkering avgifter, skatter och försäkringar, [] vägs mot kostnaderna för alternativ, och värdet av förmåner – uppfattas och real – fordonets användning. Fördelarna kan omfatta på begäran transport, rörlighet, oberoende och bekvämlighet.[]
Huvudartikel: effekter av bilen på samhällen

På samma sätt kostnaderna för samhället av omfattar bil användning, vilket kan omfatta de: underhålla vägar, mark användning, föroreningar, hälsa, hälso-och sjukvård och för bortskaffande av fordonet vid slutet av sitt liv, kan vägas mot värdet av fördelarna för samhället som bilindustrin använder genererar. De samhälleliga fördelarna kan inkludera: ekonomin fördelar, till exempel jobb och välstånd skapa, bil produktion och underhåll, transport bestämmelse, samhällets välbefinnande-härrör från fritid och resor möjligheter och inkomster generation av möjligheterna som skatt. Möjligheten för människor att flytta flexibelt från plats till plats har långtgående konsekvenser för natur av samhällen.[]

Framtiden bilar och dess teknik

Bil framdrivning teknik under utveckling är bensin och elektrisk och plug-in hybrider, batteri eldrivna fordon, väte bilar, biobränslen och olika alternativa bränslen. Forskning om framtida alternativa former av makt omfattar utvecklingen av bränsleceller, homogena kostnadsfritt komprimering tändning (HCCI), Stirling motorer, [] och även med hjälp av den lagrade energin i komprimerad luft eller flytande kväve.

Nya material som kan ersätta stål bil organ inkluderar duraluminum, glasfiber, Kolfiber och kol nanorör.

Telematikteknik låter mer och mer människor att dela bilar, fördelningsprincipen, via bil andel och andra system.

Kommunikation utvecklas även på anslutna bilsystem.

Protokollmekanismer utan drivrutiner bilar

Helt autonoma fordon, även känd som automatiska bilar eller protokollmekanismer utan drivrutiner bilar, redan finns i prototypen, och förväntas vara kommersiellt tillgängliga kring 2020. Urban designer och futuristiska Michael E. Arth, protokollmekanismer utan drivrutiner elfordon – tillsammans med den öka användningen av virtual reality för arbete, resor och pleasure – kan minska världens 800 miljoner fordon till en bråkdel av antalet inom några decennier.[] Detta skulle vara möjligt om nästan alla privata bilar kräver drivrutiner som inte används och parkerad 90% av tiden, skulle säljas för offentliga self-driving taxibilar som skulle vara i närheten av konstant användning. Detta skulle också möjliggöra för att få det lämpliga fordonet för behovet av särskilt — en buss skulle komma för en grupp människor, en limousine kunde komma för en särskild utekväll och en Segway kan komma för en kort resa ner på gatan för en person. Barn kan vara chauffeured i övervakad säkerhet, DUIs skulle inte längre existerar och 41,000 liv kunde sparas varje år i USA ensamt.

Open source utveckling och bilar

Det har funnits flera projekt som syftar till att utveckla en bil på principerna för öppen design. Projekten omfattar OScar, Riversimple (genom 40fires.org)[] och c, mm, n. [] inget av projekten har nått betydande framgång när det gäller utveckla en bil som helhet både maskinvara och programvara perspektiv och ingen massproduktion redo öppen källkod baserad design har införts som för sent 2009. Vissa bil hacking genom omborddiagnos (OBD) har gjort hittills.[]

Alternativ till bilen

Etablerade alternativ för vissa aspekter av bilindustrins användning omfattar offentliga transitering som bussar, trådbussar, tåg, tunnelbanor, spårvägar light rail, Cykling och promenader. Bil-andel arrangemang och turas är också allt popular–the U.S. marknaden ledare i delning av bil har haft tvåsiffriga ökade intäkter och medlemstillväxt mellan 2006 och 2007 och erbjuder en tjänst som gör att stadsborna att “dela” ett fordon i stället för att äga en bil i redan överbefolkade kvarter.[] Bike-andel system har provats i vissa europeiska städer, inklusive Köpenhamn och Amsterdam. Liknande program har varit experimenterat med ett antal oss städer.[] Ytterligare enskilda transportslag, såsom personliga rapid transit kan tjäna som ett alternativ till bilar om de visa sig vara socialt accepterat.[]

<h2Bilindustrin

Bilindustrin designar, utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer världens motorfordon. 2008 Tillverkades mer än 70 miljoner fordon, inklusive bilar och lastbilar över hela världen.[]

2007, 71,9 Miljoner nya bilar totalt såldes över hela världen: 22,9 miljoner i Europa, 21,4 miljoner i Asien-Stillahavsområdet, 19,4 miljoner i USA och Kanada, 4,4 miljoner i Latinamerika, 2,4 miljoner i Mellanöstern och 1,4 miljoner i Afrika.[] Marknader i Nordamerika och Japan var stillastående, medan de i Sydamerika och andra delar av Asien växte starkt. Av de stora marknaderna såg Kina, Ryssland, Brasilien och Indien mest snabba tillväxt.

Omkring 250 miljoner fordon används i USA. Runt om i världen fanns omkring 806 miljoner bilar och lätta lastbilar på väg i 2007. de bränna över 260 miljarder US gallon (980,000,000 m3) på bensin och diesel per år. Siffrorna ökar snabbt, särskilt i Kina och Indien.[] Enligt vissa, urbana transportsystem baserat runt bilen har visat sig vara ohållbara, konsumerar alltför stora energi, som påverkar hälsan hos befolkningen och leverera en minskande servicenivå trots ökande investeringar. Många av dessa negativa effekter faller oproportionerligt på de sociala grupper som också är minst sannolikt att äga och driva bilar.[][][] Den hållbara transporter rörligheten fokuserar på lösningar på dessa problem.

2008, Med snabbt stigande oljepriser, upplever branscher som bilindustrin, en kombination av prissättning påtryckningar från råvarukostnader och ändringar i konsumenternas köp vanor. Industrin står också inför ökande externa konkurrensen från offentliga transportsektorn, som konsumenterna omvärdera deras privata fordonets användning.[] Ungefär hälften av USA ‘s femtioen lätta fordon växter är projiceras Stäng permanent under de kommande åren, med förlust av en annan 200 000 arbetstillfällen inom sektorn, på de 560,000 arbetstillfällena förlorade detta årtionde.[] Kombinerat med robust tillväxt i Kina 2009, resulterade detta i Kina blir den största producenten av bil och marknaden i världen. Kina 2009 försäljning hade ökat till 13,6 miljoner, en betydande ökning från en miljon av inhemska bil försäljning år 2000.[]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 × 1 =